استفاده یک چهارم مشترکین فعال ایرانسل از سرویس رومینگ ملی

تاریخ ارسال : 1401/05/15

این روز ها  در بازار بسیاری از  مردم در تلاش هستند که سیم کارت های ایرانسل را تهیه کنند و بسیاری از مردم به دلیل اینکه از اینترنت پرسرعت برای کارهایشان استفاده کنند از اپراتور ایرانسل استفاده می کنند. اپراتور ایرانسل که در زمینه سیم کارت اعتباری از بقیه اپراتور ها سیم کارت در بازار جلوتر است و بیش تر مردم در خرید سیم کارت اعتباری ایرانسل را استفاده میکنند. این روز ها بیش تر مردم از سه اپراتور میزبان از رومینگ مل استفاده می کنند

این روز ها  در بازار بسیاری از  مردم در تلاش هستند که سیم کارت های ایرانسل را تهیه کنند و بسیاری از مردم به دلیل اینکه از اینترنت پرسرعت برای کارهایشان استفاده کنند از اپراتور ایرانسل استفاده می کنند. اپراتور ایرانسل که در زمینه سیم کارت اعتباری از بقیه اپراتور ها سیم کارت در بازار جلوتر است و بیش تر مردم در خرید سیم کارت اعتباری ایرانسل را استفاده میکنند. این روز ها بیش تر مردم از سه اپراتور میزبان از رومینگ مل استفاده می کنند.این روزها استفاده از رومینگ ملی بیش تر مورد استقبال گرفته است که ایرانسل ها بیش تر از به اپراتور همراه اول روم شدند. روم شدن اصطلاحی است که در زمان بی آنتنی مشترکین به کار می رود و زمانی استفاده می شود که مشترکین یک اپراتور آنتن نداشته باشند و از آنتن اپراتور دیگر که در آن منطقه پوشش دارد، استفاده می کنند.

رومینگ ملی که نخستین بار در خرداد ماه سال 1393 بین سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل برقرار شد، اپراتورها را ملزم می ساخت تا در صورت پوشش شبکه، خدمات خود را در اختیار اپراتورهای متقاضی دیگر قرار دهند. با توجه به این که کیفیت خدمات دریافتی در سرویس رومینگ ملی برای مشترکین میهمان کاملا مشابه کیفیت خدماتی است که مشترکین میزبان همان اپراتور دریافت می کنند، این سرویس به عنوان یکی از کاربردی ترین و مفیدترین سرویس های اپراتورها می باشد که برای مشترکین دریافت کننده این خدمات هیچ گونه هزینه اضافی به همراه نخواهد داشت و تعرفه خدمات دریافتی برای آنها کاملا بر اساس تعرفه اپراتور میهمان محاسبه می گردد.

 آخرین آمار منتشر شده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره مکالمات از طریق رومینگ ملی نشان می دهد که در سه ماهه اول سال 1401، در مجموع 24 میلیون و 978 هزار و 787 مکالمه از طریق رومینگ ملی بین اپراتورها مختلف تلفن همراه صورت گرفته است که این تعداد نسبت به آمار 20 میلیونی سه ماهه چهارم سال 1400، افزایش داشته است. البته سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تعداد مکالمات انجام شده از طریق رومینگ ملی را به تفکیک بیان نموده است که در جدول ذیل قابل مشاهده می باشد:

تعداد مشترکین روم شده در شبکه اپراتورها تا پایان سه ماهه اول سال 1401

 

اپراتور میهمان

اپراتور میزبان

همراه اول

ایرانسل

رایتل

همراه اول

-

3،276،211

0

ایرانسل

15،608،489

-

0

رایتل

3،888،754

2،205،333

-

 

با توجه به این جدول، همراه اول علاوه بر این که به عنوان بزرگترین اپراتور فعال در کشور حدود 75 میلیون و 437 هزار و 666 خط فعال در کشور دارد، بزرگترین میزبان رومینگ ملی نیز محسوب می گردد. زیرا در حال حاضر، اپراتور همراه اول از بیشترین پوشش شبکه در کشور برخوردار است که این موضوع به مشترکین اپراتورهای دیگر اجازه می دهد تا در مکان هایی خارج از پوشش اپراتورشان بدون از دست دادن تماس تلفنی، ارتباط مستمر و پایداری را از طریق آنتن های همراه اول تجربه کنند. البته مشترکین این اپراتور نیز در شرایط بی آنتنی از شبکه های اپراتورهای دیگر استفاده می کنند که این تعداد نسبت به تعداد مشترکین فعال همراه اول بسیار ناچیز می باشد.

بر اساس این گزارش، 25.71 درصد مشترکین ایرانسل که حدود یک چهارم مشترکین این اپراتور را تشکیل می دهند، در بهار سال جاری از سرویس رومینگ بین الملل استفاده کردند که میزبانی رومینگ این مشترکین، بر عهده همراه اول بود. تعداد مشترکین فعال سیم کارت ایرانسل تا پایان سه ماهه سال 1401حدود 60 میلیون و 725 هزار و 489 خط فعال می باشد که بعد از همراه اول، این اپراتور از بیشترین مشترک فعال برخوردار است.

شایان ذکر است که اپراتور رایتل از آن جهت که شبکه گسترده ای ندارد، هیچ گونه میزبانی نداشته و مشترکین این اپراتور در مناطق خارج از نقاط تحت پوشش اپراتور خود از سرویس رومینگ دو اپراتور دیگر استفاده می کنند.

طرح رومینگ ملی که با هدف سرعت بخشیدن به توسعه و ارتقای کیفی خدمات تلفن همراه صورت پذیرفته از سال 1397، بین هر سه اپراتور تلفن همراه و دو اپراتور روستایی به صورت فراگیر اجرایی شد. به همین خاطر در حال حاضر در بسیاری از روستاها، جاده ها و مناطق کشور رومینگ ملی فعال بوده و مشترکین بدون فعال سازی یا انجام تنظیمات خاصی می توانند به صورت کاملا رایگان از ان بهره مند گردند.

با توجه به این که در رومینگ ملی هر دو اپراتور میهمان و میزبان، اپراتورهای ایرانی هستند، این سرویس می تواند در دراز مدت باعث صرفه جویی در منابع ملی و گسترش شبکه و پوشش بیشتر گردد که قطعا این موضوع سطح رضایت مشترکین را افزایش می دهد و به آنها کمک می کند تا با همان سیم کارت و شماره خودشان، از امکانات اپراتورهای تلفن همراه دیگر، استفاده کنند.

 

منبع: سایت خرید و فروش سیم کارت رندباز